Μαθαίνουμε στο σπίτι: Θεατρική Αγωγή – Ελισαβετιανό θέατρο
Οι μαθητές μαθαίνουν για το Ελισαβετιανό θέατρο (το θέατρο που αναπτύχθηκε στην Αγγλία κατά την περίοδο της Αγγλικής Αναγέννησης), για τα πρώτα μόνιμα θέατρα, καθώς και για τον σημαντικότερο θεατρικό συγγραφέα της εποχής αυτής, τον Γουίλλιαμ Σαίξπηρ. Στόχος του εκπαιδευτικού βίντεο είναι να γνωρίσουν οι μαθητές θεωρητικά και
20:55
Μαθαίνουμε στο σπίτι: Θεατρική Αγωγή – Commedia dell’ arte
Οι μαθητές μαθαίνουν για την Κομέντια ντελ άρτε, που είναι η ονομασία της λαϊκής ιταλικής αυτοσχεδιαστικής κωμωδίας, η οποία ήταν δημοφιλής μεταξύ του 16ου και του 18ου αιώνα, καθώς και για τις βασικές ομάδες χαρακτήρων που κυριαρχούν σε αυτήν. Στη συνέχεια, αυτοσχεδιάζουν στο θεατρικό παιχνίδι, ενσαρκώνοντας χαρακτήρες της Κομέντια ντελ άρτε και κατασκευάζοντας αντίστοιχες μάσκες. […]
21:51
Μαθητική θεατρική παράσταση ‘Μαριονέτες’
Θεατρική παράσταση μαθητών του Ειδικού Γυμνασίου-Λυκείου ΕΑΕ Κωφών & Βαρηκόων Θεσσαλονίκης, από το Θέατρο Άνετον, τον Μάρτιο του 2006. Η υπόθεση του ολιγόλεπτου αυτού έργου βασίζεται σε μια πολύ απλή ιδέα, που όμως καταφέρνει να προβληματίσει το κοινό του πάνω σε διαχρονικούς κοινωνικούς προβληματισμούς που έχουν να κάνουν με το παιχνίδι, τις ανθρώπινες σχέσεις, αλλά […]
05:39
Απόσπασμα από παράσταση -Νεφέλες
Απόσπασμα από την θεατρική παράσταση Νεφέλες
01:34
Σύγκρουση με την παράδοση …
Απόσπασμα από τη θεατρική παράσταση. Μετά την ολιγαρχία, το ενδιαφέρον των πολιτών για τα κοινά εξασθενεί. Το οικτρό τέλος του Πελοποννησιακού Πολέμου οδηγεί στην καθιέρωση του θεσμού της χορηγίας για οικονομικούς λόγους. Ο ρόλος του χορού αναγκαστικά συρρικνώνεται.
02:55
Ο ρόλος της γυναίκας στην αρχαία Ελλάδα
Απόσπασμα της θεατρικής παράστασης. Στις γυναίκες, που στην πραγματικότητα ήταν περιορισμένες στα του νοικοκυριού, δίνεται η εξουσία στις διοικητικές υποθέσεις. Η θέση ότι ο Αριστοφάνης φαίνεται μισογύνης δεν ευσταθεί.
03:34
Οι αγροτικές τελετές στην αρχαίας αττικής κωμωδίας
Περιβάλλον της κωμωδίας ήταν οι αγροτικές εορτές και ιεροτελεστίες προς τιμήν θεοτήτων, ημιθέων και ηρώων. Αυτές οι εορτές, πέραν του θρησκευτικού τους ρόλου, αποτελούσαν και ημέρες ανάπαυσης και ψυχαγωγίας των γεωργών που συνόδευαν κάθε πράξη της ζωής τους με θυσίες, ιερούς ύμνους, αγώνες και πολλά καλλιτεχνικά δρώμενα. Ακολουθεί απόσπασμα από τις Θεσμοφοριάζουσες.
02:13
Εισαγωγή στη κωμωδία «Σφήκες»
Το έργο κέρδισε δεύτερο βραβείο στα Λήναια του 422 Π.Χ. Πραγματεύεται το ζήτημα της σχέσης πατέρα –γιου. Το κωμικό στοιχείο της υπόθεσης είναι η αντιστροφή των ρόλων: ο πατέρας παραστρατεί, ο γιος νουθετεί.
00:30
Η κωμωδία «Νεφέλες»
Μια επίθεση κατά του Σωκράτη και της διδασκαλίας του, ο οποίος παρουσιάζεται ως ένας σοφιστής. Ωστόσο, σύμφωνα με πρόσφατες μελέτες, η προσωπικότητα του Σωκράτη διατηρεί γνωρίσματα χαρακτήρα που είναι καθαρά σωκρατικά όχι σοφιστικά.
02:24
Η αθυροστομία στην αρχαία Αττική κωμωδία
Αναφορά στη βωμολοχία και τη σατυρική διάθεση που διαπερνά τη σκηνογραφία, την ενδυματολογία, τη χορογραφία και τη μουσική. Στους Ιππείς έχουμε ουσιαστικά αγώνα χυδαιότητας μεταξύ δύο λαϊκών τύπων, του Παφλαγόνα και του αλλαντοπώλη. Με την αθυροστομία καταδεικνύεται η παρακμή των πολιτικών ηθών στην Αθήνα μετά τον θάνατο του Περικλή, την εποχή του Κλέωνος και της […]
02:06
Εισαγωγή στη κωμωδία «Ιππείς».
Είναι το πρώτο έργο που ο Αριστοφάνης ανέβασε στη σκηνή. Πήρε πρώτο βραβείο στα Λήναια το 424 Π.Χ. Λέγεται ότι ο ίδιος ο Αριστοφάνης έπαιξε τον ρόλο του Παφλαγόνα. Η κωμωδία πήρε το όνομά της από την τάξη των ιππέων, που συνεργάστηκαν με τον ποιητή.
00:30
Δομή της αρχαίας κωμωδίας
α) πρόλογος: εισαγωγή στην υπόθεση του έργου, β) πάροδος: το τραγούδι του χορού, όταν έμπαινε για πρώτη φορά στην ορχήστρα, γ) αγώνας: αναμέτρηση δύο αντίθετων απόψεων με νίκη και επικράτηση της μιας εκ των δύο, δ) παράβαση: ο χορός απευθύνεται στους θεατές εξ ονόματος του ποιητή, ε) διαλογικές σκηνές: συζήτηση μεταξύ δύο ή περισσότερων χαρακτήρων. […]
02:18
Απόσπασμα από παράσταση – Αχαρνείς
Διάλογος μεταξύ Δικαιόπολη και Ευριπίδη.
00:58
Εισαγωγή στη κωμωδία «Αχαρνείς»
Η παλαιότερη σωζόμενη κωμωδία του Αριστοφάνη. Κέρδισε το πρώτο βραβείο στα Λήναια το 425 Π.Χ. Θέμα της η ειρήνη. Ο ήρωας της κωμωδίας, ο αγρότης Δικαιόπολης, ζητά ειρήνη εκ μέρους του αγροτικού πληθυσμού της Αττικής, που υποφέρει από τις επιδημίες και την ερήμωση της γης που έχει προκαλέσει ο Πελοποννησιακός πόλεμος.
00:43
Οι δευτερεύοντες χαρακτήρες
Σ’ αυτό το βίντεο εμφανίζονται οι υποκατηγορίες του Θεάτρου Σκιών.
07:25
Καινοτομίες / οι βασικοί χαρακτήρες
Αυτό το κλιπ αναφέρεται στην ανανέωση του θεάτρου των σκιών, που έλαβε χώρα στα 1890, αποκτώντας τη μορφή με την οποία το γνωρίζουμε σήμερα, ενώ δίνονται στοιχεία για τους βασικούς χαρακτήρες του.
08:53
Η ελληνική παράδοση στο θέατρο σκιών
Αυτό το βίντεο κλιπ παρουσιάζει τα θέματα των πρώτων έργων του ελληνικού θεάτρου σκιών και τις πρώτες φιγούρες των Τούρκων αξιωματούχων.
02:30
Η ιστορία του θέατρου σκιών
Αυτό το βίντεο κλιπ ανατρέχει στις ρίζες του Θεάτρου των Σκιών στην Ανατολή, και συγκεκριμένα στην Ινδία και την Κίνα, εκκινώντας από την αρχική μορφή του και φθάνοντας μέχρι την εμφάνιση του Καραγκιόζη και των υπόλοιπων μορφών του θιάσου του. Επίσης αναφέρεται στο πώς η τέχνη του Καραγκιόζη έφθασε στην Ελλάδα από την Οθωμανική αυτοκρατορία […]
01:13
Αναπαράσταση σκηνής από το έργο «Ρωμαίος και Ιουλιέτα»
Σ’ αυτό το βίντεο κλιπ παρακολουθούμε μια σύγχρονη παράσταση της δεύτερης σκηνής από τη δεύτερη πράξη του έργου «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Πρόκειται για το διάλογο μεταξύ Ρωμαίου και Ιουλιέτας στον κήπο των Καπουλέτων.
07:22
«Ρωμαίος και Ιουλιέτα» στη σύγχρονη εποχή.
Σ’ αυτό το βίντεο κλιπ παρακολουθούμε τις απόψεις μαθητών για τη σύγχρονη εκδοχή του Ρωμαίου και της Ιουλιέτας. Οι ήρωες του Σαίξπηρ είναι διαχρονικοί, το ίδιο και οι ιστορίες του. Τα έργα του έχουν παρασταθεί με ποικίλες προσαρμογές.
01:09
Η γλώσσα και οι στίχοι του Σαίξπηρ
Σ’ αυτό το βίντεο πληροφορούμαστε για τη γλώσσα και τη στιχουργική του Σαίξπηρ. Χρησιμοποιούσε το ιαμβικό πεντάμετρο με μέτρο αλλά όχι ομοιοκαταληξία, ενώ συχνά έσπαγε το μέτρο και το στίχο για να αποφύγει τη μονοτονία αλλά και να δώσει έμφαση στο χαρακτήρα. Επίσης έκανε χρήση πολλών εικόνων.
03:56
Συνέντευξη με ειδικό (Το θέατρο στην εποχής του)
Σ’ αυτό το βίντεο πληροφορούμαστε για το θέατρο της εποχής του Σαίξπηρ. Ήταν μια μορφή ψυχαγωγίας, ξεκούρασης αλλά και πληροφόρησης. Οι θεατές αισθάνονταν ότι πλούτιζαν τον εσωτερικό τους κόσμο, αλλά και αποκτούσαν γνώσεις. Μάλιστα επικοινωνούσαν άμεσα με τους ηθοποιούς.
04:26
Συνέντευξη με ειδικό (Επιδράσεις)
Σ’ αυτό το βίντεο πληροφορούμαστε από εξειδικευμένη θεατρολόγο για τα χαρακτηριστικά της τέχνης του Σαίξπηρ: πολυδιάστατοι χαρακτήρες, ζωντανά θέματα, σύνθετες πλοκές, στοιχεία που άγγιζαν τους θεατές. Είχε δεχτεί επιρροές από όλο το φάσμα της προγενέστερης λογοτεχνίας, (5ος -16ος αιώνας) της Ιταλίας, της Ελλάδας και της Βρετανίας.
01:47
Βιογραφικά στοιχεία για τον Σαίξπηρ
Σ’ αυτό το κλιπ μαθαίνουμε για τα χαρακτηριστικά της δραματουργίας του Σαίξπηρ, που έχει κατά κόρον αναλυθεί και παρασταθεί. Τα έργα του έχουν μεταφραστεί και παρουσιαστεί σε πάνω από 80 γλώσσες, αφού ασχολούνται με πανανθρώπινα θέματα και εξερευνούν την ανθρώπινη φύση. Ο Σαίξπηρ είχε μεγάλη απήχηση και στην εποχή του, καθώς έδινε στο ακροατήριό του […]
01:55
Η υπόθεση του «Ρωμαίου και της Ιουλιέτας»
Σ’ αυτό το βίντεο μαθαίνουμε την υπόθεση του «Ρωμαίου και της Ιουλιέτας» του Σαίξπηρ. Ο Ρωμαίος και η Ιουλιέτα είναι δύο νέοι που ερωτεύονται βαθιά, αλλά οι οικογένειές τους είναι θανάσιμοι εχθροί. Παντρεύονται κρυφά, αλλά οι απόπειρές τους να κρατήσουν μυστική την πράξη τους καταλήγουν σε τραγωδία. Οι δύο νέοι πεθαίνουν και οι οικογένειές τους […]
01:16
Αναπαράσταση σκηνής
Στο βίντεο αυτό παρακολουθούμε αρχικά τη μεταμόρφωση του ηθοποιού που υποδύεται το ρόλο του Φραντς, και στη συνέχεια την παράσταση ενός μονολόγου του Φραντς από την πρώτη σκηνή του έργου «Οι Ληστές». Πρόκειται για μια διακήρυξη προσωπικής ελευθερίας και αποφασιστικότητας για την πραγματοποίηση των στόχων του.
08:14
Συζήτηση με μαθητές για το συγχρονο μήνυμα του έργου
Σ’ αυτό το κλιπ παρακολουθούμε μια συζήτηση με μαθητές σχετικά με το σύγχρονο μήνυμα του έργου «Οι Ληστές» του Σίλερ. Πρόκειται για ένα κλασικό δράμα που πραγματεύεται το θέμα της ελευθερίας στις ποικίλες μορφές της, αλλά και του αλτρουισμού και ανθρωπισμού, και οι μαθητές βρίσκουν αναλογίες με το σήμερα.
04:14
Η σκηνή και η σκηνογραφία στον 18ο αιώνα
Σ’ αυτό το κλιπ πληροφορούμαστε την εξέλιξη του θεάτρου ως οικοδομήματος στη Γερμανία του 18ου αιώνα. Το θέατρο αναγνωρίζεται ως ένα σημαντικό πολιτιστικό στοιχείο και οι παραστάσεις στεγάζονται σε μόνιμα κλειστά θέατρα, με αποτέλεσμα να αυξηθεί το κοινό και να αναβαθμιστούν οι θεατρικές παραγωγές. Η βελτίωση της σκηνής, των μηχανισμών, των σκηνικών έδωσαν μεγαλύτερη ελευθερία […]
05:39
Συνέντευξη με ειδικό
Σ’ αυτό το κλιπ παίρνουμε πληροφορίες για τα χαρακτηριστικά της γραφής του Σίλερ. Ο Σίλερ στους «Ληστές» παρουσιάζει ευγενείς ήρωες που εμπλέκονται σε ίντριγκες, πράγμα που ερμηνεύει την έντονη αντίδραση που προκάλεσαν το συγκεκριμένο έργο. Τον απασχολεί επίσης το θέμα της ελευθερίας, που την εννοεί ως ατομική ελευθερία του πολίτη μιας οργανωμένης κοινωνίας. Η ελευθερία […]
02:50
Η υπόθεση του έργου «Ληστές»
Στο κλιπ μαθαίνουμε την υπόθεση των «Ληστών». Αναφέρεται στη σύγκρουση δύο αδελφών αριστοκρατικής οικογένειας, του φιλελεύθερου και επαναστάτη Καρλ και του νεότερου αδελφού του Φραντς, που παρουσιάζεται ως ψυχρός υπολογιστής που σχεδιάζει να κλέψει την πατρική κληρονομιά από τον Καρλ με συκοφαντίες. Ο Καρλ αντιδρά συστήνοντας μια συμμορία ληστών για την υποστήριξη των αδυνάτων.
01:16
Εισαγωγή στον Σίλερ και στο έργο του «Ληστές»
Το κλιπ κάνει μια σύντομη εισαγωγή στη ζωή και στο πρώτο έργο του Σίλερ «Ληστές», που προκάλεσε πολύ έντονες αντιδράσεις . Ο Σίλερ ήταν Γερμανός ποιητής, ιστορικός και θεατρικός συγγραφέας, ένας μάλιστα από τους πιο σημαντικούς για τους Γερμανούς. Ήταν επίσης ιδεαλιστής, επαναστάτης, ανθρωπιστής και «πολίτης του κόσμου», όπως αυτοχαρακτηριζόταν. Μαζί με τον στενό του […]
01:45
Η τελική σκηνή του «Γλάρου» /Δραματοποίηση
Σ’ αυτό το κλιπ βλέπουμε την τελική σκηνή του «Γλάρου» σε παράσταση. Παρακολουθούμε το διάλογο ανάμεσα σε δύο κεντρικούς ήρωες, τη Νίνα και τον Κόστια. Η Νίνα μιλά για τη ζωή της τα δύο τελευταία χρόνια. Ο Κόστια, ερωτευμένος μαζί της, την παρακαλεί να μείνει, αλλά εκείνη, όντας απελπισμένη, φεύγει, αφού του έχει αποκαλύψει ότι […]
09:31
Η τελική σκηνή του «Γλάρου» /Πρόβες
Στο κλιπ αυτό παρακολουθούμε την τεχνική των ηθοποιών σύμφωνα με τη μέθοδο Στανισλάβσκι μέσα από την τελευταία πράξη του «Γλάρου». Ο Στανισλάβσκι πίστευε στη δουλειά των ηθοποιών με αντικείμενα προκειμένου να κατανοήσουν την ψυχολογία του χαρακτήρα που υποδύονται. Για τη διερεύνηση ενός χαρακτήρα πρότεινε επίσης έξι ερωτήσεις, τις οποίες ο ηθοποιός επιχειρεί να απαντήσει χρησιμοποιώντας […]
07:59
Η υπόθεση του «Γλάρου»
Το κλιπ αναφέρεται στην υπόθεση του «Γλάρου» του Τσέχωφ. Η δράση λαμβάνει χώρα στη ρωσική εξοχή και αφορά τη ζωή τεσσάρων ανθρώπων της τέχνης: της νεαρής επίδοξης ηθοποιού Νίνας, της διάσημης ηθοποιού Ιρίνας Αρκάντινα, του γιου της Κόστια, νέου συγγραφέα, και του διάσημου συγγραφέα Τριγκόριν. Ο Τσέχωφ δραματοποιεί τις αισθηματικές και αισθητικές συγκρούσεις ανάμεσα στους […]
00:49
Συνέντευξη με ειδικό
Σ’ αυτό το κλιπ δίνονται πληροφορίες για τα χαρακτηριστικά του τσεχωφικού έργου. Ο Τσέχωφ έγινε η ψυχή του Θεάτρου Τέχνης της Μόσχας και αναγνωρίστηκε παγκοσμίως ως κλασικός θεατρικός συγγραφέας, όπως αποδεικνύεται και από τις αναρίθμητες παραστάσεις των έργων του που ανεβαίνουν διεθνώς. Η πρωτοτυπία της γραφής του έγκειται στη χρήση συμβόλων και στην απουσία εμφανούς […]
02:50
Η μέθοδος Στανισλάβσκι /Εισαγωγή στον Τσέχωφ
Αυτό το βίντεο μας εισάγει στην ιδιαίτερη θεατρική προσέγγιση του Στανισλάβσκι και στη συνεργασία του με τον Τσέχωφ στο Θέατρο Τέχνης της Μόσχας. Η μέθοδος Στανισλάβσκι αποτέλεσε επανάσταση απέναντι στις παλιές συμβατικές τεχνικές, την αφύσικη ηθοποιία και τη ρητορεία. Το σύστημά του είναι μια τεχνική με την οποίαν ο ηθοποιός κάνει χρήση προσωπικών και συναισθηματικών […]
02:43
Η άνθηση του σύγχρονου ελληνικού θεάτρου
Ο θεατρικός συγγραφέας Ιάκωβος Καμπανἐλλης εξηγεί πώς η εποχή του, δηλαδή αυτή της μεταπολεμικής Ελλάδας, σημάδεψε την άνθηση του ελληνικού θεάτρου, εκκινώντας από το Θέατρο Τέχνης του Κουν. Ακούγονται επίσης σχόλια για την ουσία του έργου του Καμπανέλλη, το οποίο εντάσσεται οργανικά σ’ αυτό το πλαίσιο, καθώς συνδέεται άμεσα με την πραγματική ζωή.
02:33
Οι ήρωες/Πρόβα
Αυτό το βίντεο κλιπ αποκαλύπτει την πρακτική του Ιάκωβου Καμπανέλλη στο στήσιμο των ηρώων του έργου «Η αυλή των θαυμάτων». Παρακολουθούμε την εξέλιξη μιας πρόβας του έργου, στην οποίαν οι ηθοποιοί συντονίζονται με τη σύλληψη του σκηνοθέτη για το έργο. Επίσης εμφανίζεται ο ίδιος ο συγγραφέας σχολιάζοντας το έργο του, παρέχοντας έτσι σημαντικά στοιχεία για […]
03:57
Μετανάστευση: το όνειρο μιας φτωχής χώρας
Με αφορμή συγκεκριμένα αποσπάσματα από το έργο «Η αυλή των θαυμάτων», το κλιπ περιγράφει τη γενική κατάσταση της μεταπολεμικής Ελλάδας που προκάλεσε μεταναστευτικό κύμα προς όλο τον κόσμο, κυρίως προς Αμερική και Αυστραλία. Η αναχώρηση από την Ελλάδα είχε καταστεί το όνειρο των φτωχών στρωμάτων.
01:16
Η Αυλή των θαυμάτων: υπόθεση, ήρωες, παράσταση
Το βίντεο κλιπ παρουσιάζει γενικές πληροφορίες σχετικά με το θεατρικό έργο του Ιάκωβου Καμπανέλλη «Η αυλή των θαυμάτων». Δίνονται στοιχεία σχετικά με τη σύνθεση του έργου (πότε, πού, ποιος), την υπόθεση, τους κύριους χαρακτήρες, ενώ παρουσιάζονται και αποσπάσματα από παραστάσεις. Μιλά επίσης ο ίδιος ο συγγραφέας, ο οποίος μας πληροφορεί για στοιχεία της ζωής του […]
03:21
Κοινωνικές συνθήκες στην Ελλάδα του 50
Το κλιπ μας εισάγει στις κοινωνικές, οικονομικές και πολιτικές συνθήκες που διαμορφώθηκαν στην Ελλάδα στη δεκαετία του 50. Μέσα σ’ αυτό το πλαίσιο ο Ιάκωβος Καμπανέλλης τοποθετεί το θεατρικό του έργο «Ἡ αυλή των θαυμάτων».
00:50
Το νόημα της θυσίας/ Δραματοποίηση σκηνής
Το κλιπ μιλά για το νόημα της θυσίας. Εξετάζει το αμφιλεγόμενο δραματουργικά θέμα της μεταστροφής της Ιφιγένειας, που δέχεται τελικά να πεθάνει. Στην πραγματικότητα αποφασίζει να πεθάνει επειδή έχει γεμίσει απελπισία και αηδία απέναντι στο τσούρμο των παθιασμένων για πλιάτσικο ανδρών. Το έργο είναι τελικά ένα αντιπολεμικό δράμα. Παρουσιάζεται η σκηνή της αποφασισμένης να θυσιαστεί […]
04:26
Το μοτίβο του θυσιαζόμενου παιδιού / Δραματοποίηση
Το κλιπ κάνει λόγο για το μοτίβο του θυσιαζόμενου παιδιού, το οποίο είναι επανερχόμενο στον Ευριπίδη, που επιδιώκει την έντονη συναισθηματική φόρτιση των θεατών. Η Ιφιγένεια είναι ένα αθώο πλάσμα που οδηγείται στο θάνατο. Στο απόσπασμα από την παράσταση η Ιφιγένεια παρακαλεί τον πατέρα της να την αφήσει να ζήσει αλλά εκείνος δεν υποχωρεί.
02:05
Η πτώση των ηρώων / Δραματοποίηση σκηνής
Σ’ αυτό το κλιπ εμφανίζεται ο τρόπος με τον οποίον ο Ευριπίδης μεταχειρίζεται τους ήρωες, που εκπίπτουν, γίνονται ανθρωπάκια. Στο απόσπασμα από την παράσταση παρακολουθούμε την ανένδοτη απόφαση του Αγαμέμνονα να σκοτώσει την κόρη του, παρότι τα επιχειρήματά του καταρρίπτονται από τον Μενέλαο.
01:45
Οι ήρωες του Ευριπίδη / Εισαγωγή στην «Ιφιγένεια»
Σ’ αυτό το κλιπ κατανοούμε τον τρόπο με τον οποίον ο Ευριπίδης επεξεργάζεται το μύθο της Ιφιγένειας, καθώς είχε επηρεαστεί από τη σοφιστική διδασκαλία. Έτσι, οι ήρωες είναι συνολικά πιο κοντά στα ανθρώπινα μέτρα και η Ιφιγένεια παρουσιάζεται ουσιαστικά ως το θύμα ενός άνομου πολέμου, στον οποίον οι στρατιωτικοί προσδοκούν τη λεηλασία ενός πλούσιου τόπου. […]
04:28
Η συντριβή του Κρέοντα (Αναπαράσταση)
Το κλιπ παρουσιάζει απόσπασμα από το μονόλογο του Κρέοντα. Ο Κρέων αναγνωρίζει την αμαρτία του και εύχεται την λύτρωση του με το θάνατο.
00:43
Αναπαράσταση του τελευταίου μονολόγου της Αντιγόνης
Το κλιπ παρουσιάζει απόσπασμα από τον τελευταίο μονόλογο της Αντιγόνης. Η Αντιγόνη κλεισμένη σε υπόγειο τάφο υπερασπίζεται την πράξη της ως ηθικά δίκαια και καταριέται την πόλη.
01:25
Η σύγκρουση ιδεολογιών στην τραγωδία.
Το κλιπ παρουσιάζει σχολιασμό των συγκρούσεων της τραγωδίας από ομάδα ηθοποιών. Κατά τους σχολιαστές η τραγωδία θέτει προς διερεύνηση τα εξής θέματα: α) άτομο – κράτος, β) συνείδηση – νόμος, γ) θείος νόμος – ανθρώπινος νόμος, δ) απραξία – ενσυνείδητη πράξη, ε) άνδρας – γυναίκα, στ) απεριόριστες δυνάμεις του ανθρώπου προς καλό ή κακό, ζ) […]
00:32
Ερευνώντας το δίκαιο του Κρέοντα.
Tο κλιπ παρουσιάζει σχολιασμό των απόψεων του Κρέοντα από ομάδα ηθοποιών. Διατυπώνεται η γνώμη ότι ο Κρέων είναι η φωνή του νόμου και της πολιτείας. Εκφράζει απεριόριστη εμπιστοσύνη στη δύναμη και εξουσία της πολιτείας. Πιστεύει ότι οι πράξεις του είναι συνεπείς με τους νόμους και τους θεούς. Γίνεται αναφορά στο ιστορικό νομικό πλαίσιο λειτουργίας της […]
01:00
Αναπαράσταση του μονολόγου του Κρέοντα
Tο κλιπ παρουσιάζει απόσπασμα από το μονόλογο του Κρέοντα που περιέχει πολιτικές εξαγγελίες. Εξαγγέλλει ότι οι νόμοι αυξάνουν τη δύναμη του κράτους. Ορίζει ότι δίκαιος είναι ο πολίτης που υπακούει στους νόμους της πόλης.
00:39
Η σχέση του Σοφοκλή με τη θρησκεία
Το κλιπ συνεχίζει την εισαγωγή στην «Αντιγόνη» με αναφορά στη σχέση του Σοφοκλή με τη θρησκεία. Ο Κώστας Γεωργουσόπουλος επισημαίνει ότι το δράμα είναι θεολογικό. Απόδειξη είναι ότι, αν και λείπουν σχεδόν οι θεοί από αυτό, λειτουργούν οι μεσολαβήσεις του θείου με τη μορφή χρησμών και τιμωρίας των περισσοτέρων ηρώων του Σοφοκλή, διότι παρέβησαν εντολές […]
00:58
Ο παιδαγωγικός χαρακτήρας του αρχαίου δράματος
Απόσπασμα από τους Βατράχους (Αμφιθέατρο Σπύρου Ευαγγελάτου1977). Ο Αριστοφάνης, σύμφωνα και με την κρατούσα αντίληψη της εποχής, θεωρεί ότι η τραγική ποίηση είναι διδακτική και εστιάζεται, ανεξαρτήτως του θέματος της τραγωδίας ή της μυθικής της αφετηρίας, στα κοινωνικοπολιτικά προβλήματα της εποχής, γεγονός που την καθιερώνει ως σχολείο των ενηλίκων. Υπό το πρίσμα αυτό, ο Αριστοφάνης […]
03:38
Εισαγωγή στη κωμωδία «Θεσμοφοριάζουσαι»
Ένα ακόμη δημιούργημα του Αριστοφάνη, γραμμένο το 411 π.χ., όπως και η Λυσιστράτη. Η πλήρης απουσία πολιτικών αναφορών στο έργο ίσως να οφείλεται ως ένα βαθμό στο ολιγαρχικό πραξικόπημα του 411 Π.Χ. Η κωμωδία είναι από την αρχή έως το τέλος της αφιερωμένη στον Ευριπίδη εναντίον του οποίου συνωμοτούν οι γυναίκες κατά τον εορτασμό των […]
01:09
Η καταγωγή της αρχαίας Αττικής κωμωδίας
Η κωμωδία γεννήθηκε από την ένωση θρησκευτικών και λαϊκών στοιχείων της υπαίθρου. Η αιτία των λατρευτικών εκδηλώσεων των αγροτών έγκειται κυρίως στη χαρά για την αναγέννηση της φύσης και στην ελπίδα της συγκομιδής των καρπών. Η κωμωδία, που στο σύνολό της ήταν μέρος της διονυσιακής εορτής, αφού ο Διόνυσος δεν ήταν μόνον ο θεός του […]
01:22
Εισαγωγή στη κωμωδία «Πλούτος»
Στον Πλούτο και τις Εκκλησιάζουσες έχουμε δείγματα της μετάβασης στη Μέση και στη Νέα Κωμωδία: λείπουν η παράβαση, τα πολιτικά σχόλια κατά επωνύμων και τα λυρικά μέρη του χορού είναι πολύ περιορισμένα.
00:56
Δραματοποίηση σκηνής (Αντιγόνη–Κρέων)
Το κλιπ παρουσιάζει σκηνή από τη σύγκρουση (αγών) της Αντιγόνης με τον Κρέοντα, όταν τη συλλαμβάνει επ’ αυτοφόρο. Η επικοινωνία μεταξύ τους αποτυγχάνει, διότι η Αντιγόνη υπερασπίζεται το φυσικό δίκαιο, ενώ ο Κρέων υπερασπίζεται το έννομο δίκαιο. Το κλιπ ολοκληρώνεται με την απόφαση του Κρέοντα να θανατώσει την Αντιγόνη για ανυπακοή και παράβαση της θέσης […]
01:56
Εισαγωγή στη κωμωδία «Εκκλησιάζουσες»
Αξιοπρόσεκτη είναι η ομοιότητα του δράματος αυτού με τη Λυσιστράτη: και στα δύο οι γυναίκες συνωμοτούν για μία ανατροπή, και στα δύο μία γυναίκα είναι η αρχηγός του όλου εγχειρήματος, και στα δύο η εισαγωγή είναι σε μεγάλο βαθμό η ίδια. Στις Εκκλησιάζουσες, όπως και στη Λυσιστράτη, οι γυναίκες παίρνουν τον έλεγχο της κατάστασης και […]
00:50
Αναπαράσταση του προλόγου/Η απόφαση της Αντιγόνης
Το κλιπ παρουσιάζει απόσπασμα από τη σκηνή του προλόγου της τραγωδίας. Είναι η χρονική στιγμή που η Αντιγόνη ζητά τη συνδρομή της αδελφής της Ισμήνης για να ενταφιάσει τον αδελφό της Πολυνείκη υπερασπιζόμενη το φυσικό δίκαιο, τη συγγένεια. Η Ισμήνη αρνείται επικαλούμενη την φύση της, γυναίκα, που η θέση της στην πόλη είναι η υποταγή […]
02:17
Η γλώσσα στην αρχαία Αττική κωμωδία
Ενδιαφέρον έχουν οι ανάπαιστοι της παράβασης. Η ωδή και η αντωδή χρησιμοποιούν εικόνες και λεξιλόγιο της λυρικής και τραγικής ποίησης, για να συνδέσουν τα πουλιά με τους θεούς. Η γλωσσική δεξιοτεχνία του Αριστοφάνη αποκαλύπτεται στα λυρικά κομμάτια. Ο αυξημένος αριθμός μονωδιών –χαρακτηριστικό της Ευριπίδειας κυρίως τραγωδίας- οφείλεται στη βαθμιαία συρρίκνωση του ρόλου του χορού στο […]
01:59
Εισαγωγή στη κωμωδία «Λυσιστράτη»
Την εποχή που ο Αριστοφάνης έγραφε αυτή την κωμωδία, το 411 Π.Χ., η πολιτική κατάσταση στην Αθήνα ήταν εξαιρετικά δύσκολη. Η πρόσφατη ήττα των Αθηναίων στη Σικελία είχε δυσμενείς επιπτώσεις σε όλες τις εκφάνσεις της κοινωνικής και πολιτικής ζωής. Η δυσαρέσκεια των Αθηναίων προς τους πολιτικούς τους εκφράζεται στη Λυσιστράτη μέσα από την αντιστροφή των […]
00:47
Ενδυματολογία και κίνηση στην Αττική κωμωδία
Μεγάλη σημασία για την αποτελεσματικότητα του κωμικού στοιχείου στο έργο έχει η «όψη»: η σκηνογραφία, η κίνηση, οι θηριόμορφοι χοροί, τα υπερβολικά τονισμένα οπίσθια, οι τεράστιες κοιλιές, ο τεχνητός «φαλλός», τα κωμικά προσωπεία. Με τα παραπάνω διαγραφόταν ξεκάθαρα για το θεατή η αντίθεση ανάμεσα στο τραγικό πρότυπο και την κωμική παραμόρφωση.
01:31
Εισαγωγή στη κωμωδία «Όρνιθες»
Το αντιπροσωπευτικότερο έργο της αριστοφανικής παραγωγής. Απόσπασε το δεύτερο βραβείο στα Μεγάλα Διονύσια το 414 Π.Χ. Πραγματεύεται τη φυγή δυο Αθηναίων, του Πισθέταιρου και του Ευελπίδη, από την πραγματικότητα της παρηκμασμένης Αθήνας στην ουτοπία της Νεφελοκοκυγυίας, της πόλης των πουλιών.
01:14
Εισαγωγή στη κωμωδία «Ειρήνη»
Θέμα του έργου είναι η αποδοχή της ειρήνης μεταξύ Αθηναίων και Σπαρτιατών από όλους τους συμμάχους των Αθηναίων. Η κωμωδία κέρδισε το δεύτερο βραβείο στα Μεγάλα Διονύσια το 421 Π.Χ.
00:44
Το ιστορικό πλαίσιο της “Αντιγόνης”
Το κλιπ παρουσιάζει μια συνοπτική εισαγωγή στο ιστορικό πλαίσιο συγγραφής της τραγωδίας. Ο κριτικός θεάτρου Κώστας Γεωργουσόπουλος τοποθετεί τη συγγραφή της «Αντιγόνης» στην εποχή που η Αθήνα διαμορφώνει νέο παιδαγωγικό, φιλοσοφικό, πολιτειακό σύστημα και έχει αναδειχθεί σε Πανελλήνια δύναμη (496π.χ.-406π.χ.). Η ίδια η τραγωδία εκφράζει τις αλλαγές στο πολιτικό (υπερδύναμη) και πνευματικό (σοφιστές) επίπεδο της […]
01:26
Απόσπασμα από παράσταση – Σφήκες
Απόσπασμα από το έργο. Ο γιος διδάσκει τον πατέρα του καλούς τρόπους.
00:57

Τι είναι το Ψηφιακό Φροντιστήριο;

Το Ψηφιακό Φροντιστήριο αποτελεί μια σύγχρονη ψηφιακή πλατφόρμα για μαθητές και μαθήτριες. Διαθέτει σε μορφή video σειρά από γνωστικά αντικείμενα και απευθύνεται σε μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου.


Για τυχόν ερωτήσεις, παρατηρήσεις και προτάσεις παρακαλώ επικοινωνήστε με τo: